vrijdag 21 oktober 2011

Brandstichting

Twee maanden geleden werden wij wakker gemaakt door de brandweer,...niet de leukste manier om je dag te beginnen, dat kan ik je wel melden. Iemand had mijn autotje in de brand gestoken,..

Het is heel gek weet je, je springt je bed uit en ik dacht nog, wat heb ik eigenlijk aan voordat ik naar buiten ren???Belachelijk, maar je beseft nog helemaal niets. Totdat ik buiten kwam en er 5 brandweermannen met een gasmasker op zwaar ademend met een koevoet mijn raampjes in staan te slaan.

Twee man sterk staan te blussen,...Toen kwam de klap pas. Keek om me heen een aantal mensen op de fiets die staan te kijken. Moeten die niet slapen?
En die persfotograaf, hoe kunnen zij hier nu al zijn?
Hopla de motorkap open, en de accu wordt eruit gerukt,..Dat was het moment dat het mij allemaal een beetje teveel werd. Ben tegen mijn tuinhekje gaan staan en heb de tranen de vrije loop gelaten. Mijn man was als een dolle heen en weer aan het lopen, alle woorden genoemd die ik hier maar niet ga herhalen,..


Pyromaan

Een pyromaan is iemand die een psychische stoornis heeft omtrent vuur, verbranding. Zo iemand heeft ook een niet voldoende remmende gewetensfunctie dat zorgt er dan voor dat hij zelf brandjes gaat stichten.
helaas komt deze fascinatie met vuur veel voor. Er is geen standaard profiel voor, maar er zijn wel vaak overeenkomstige factoren die deze mensen aanzetten tot het stichten van brand.

Alcohol
Sociale omstandigheden
Psychische toestand

Het gekke wil wel, dat het over het algemeen jonge mannen zijn.
Ook vreemd is dat een pyromaan ook vaak zelf alarm slaat en ook vak tussen de omstanders staat te kijken.


Er zijn ook psychologen die pyromanen beschrijven met een stoornis in de impulsbeheersing .

Dit is een stoornis die bestaat uit een groep psychische aandoeningen. Hierbij gaat het over natuurlijke impulsen waar de persoon die daar aan leid geen grip op heeft. Een niet voldoende remmende gewetensfunctie. De meeste mensen hebben dat wel. Bovenstaande mensen komen dan ook sneller in de problemen omdat bepaalde situaties altijd uit de hand lopen. Stoornissen in de impulsbeheersing zijn vaak goed te behandeling met cognitieve gedragstherapie.

Een andere benaming van stoornissen in de impulsbeheersing is een drangstoornis, niet te verwarren met een dwangstoornis.

Bij een dwangstoornis wordt iemand als het ware ‘gedwongen’ iets te doen. Zolang hij de handeling niet uitvoert voelt hij zich gespannen en angstig. Wanneer de handeling is uitgevoerd is er een ‘opluchting’ voor korte periode, waarnaar de spanning zich weer opbouwt en de behoefte om de handeling uit te voeren toeneemt.
Bij een drangstoornis is er sprake van een bepaalde impuls waar iemand geen of weinig controle over voelt. Iemand met een drangstoornis is niet in staat om een impuls tegen te gaan waardoor er problemen kunnen ontstaan. Na de handeling voelt men in tegenstelling tot de dwangstoornis geen opluchting, maar schuld, omdat het hen (weer) niet gelukt is de impuls tegen te gaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten